Post by Emperor AAdmin on Dec 24, 2007 17:09:43 GMT -5
Medijske ikone
Neprijatna istina
Odrasli opste s decom prilicno karikaturalno. Mi se ne secamo kako su nam se veliki obracali dok smo bili mali, ali kad porastemo, uglavnom ponavljamo obrasce...
Statisticki je zanemarljiv broj onih odraslih koji smatraju da deca imaju vecu otvorenost ka svekolikoj stvarnosti podrazumevajuci tu spremnost za prihvatanje „poznatarija” i za istrazivanje „nepoznatarija”.
Malo je odraslih koji veruju da deca - iako su mala - nisu glupa, pa sa njima na ravnoj nozi razmenjuju stavove i o „teskim temama”.
Najbrojniji su, zapravo, odrasli koji u susretu s decom odjednom postaju natprirodno kreativni i izmisljaju nove jezike (Bu-bu-buuu, ci-ci-ci. Su-su-su? Eeeeeeee...) pozivajuci odmah sve redom da overe kako se oni s bebama - i malo starijim bebama, pa i matorim bebama - savrseno razumeju! Iz istog coska je i ona (dobra???) stara: Gde zeka pije vodu? Poznato? Kako da ne! Cim pocnu da opste s javnoscu, male (po broju meseci „zivog” prisustva na Planeti) odmah priupitaju to (kao jako vazno i osobito pametno): Gde zeka pije vodu? Kad ih mali gledaju zabezeknuto, ovi se booogato hrane svojom odrasloscu (jeste, oni znaju, a mali ne!). Velikodusno im onda otvaraju svoje povlascene prostore znanja i otkrivaju veeeliku tajnu: Tu!Tu!Tu! (kazu, tako je, onim novim jezikom, koji je samo njima i malim sagovornicima razumljiv, ali posto su mali glupi, onda im oni i pokazu Tu!Tu!Tu! podesavajuci svoj veliki prst na njihov mali dlan). Jeeeste - veruje se i vekovima dokazuje - malima treba neko vreme da spoznaju neke stvari. Naucice oni. Uvek ima ko da se pobrine. Tu!Tu!Tu! Gde zeka pije vodu? Tu!Tu!Tu! Veliki prst na mali dlan. Gde zeka pije vodu? Tu!Tu! Tu! Veliki prst na mali dlan. Tu!Tu!Tu! Bravo! Opet, i drugima da pokazes kako ti znas: Gde zeka pije vodu? Tu!Tu! Tu! Moj prst na moj dlan. Bravoo!!! Bravooo!!! Bravooo!!!
Ne daj Boze da dodje neki (basss) veliki, pa da dokazuje kako (basss) njegov zec uopste ne pije vodu! A ima i takvihhh... i medju velikima i medju zecevima. PROBLEM!?! Dok se takvi ne pojave medju nama, mi cemo ove nase Bravooo!!! male da naucimo jos i jos...
Mali rastu, a odrasli prave skole. Tu!Tu!Tu! Slova, cifre, reci, brojke, podaci... Pisci, knjige... Sta je pisac hteo da kaze?
To!To!To! Mali prst na veliko celo. Veliki uvek i sve najbolje znaju. To!To!To! Mali prst na veliko celo. Sta je pisac hteo da kaze? Tvoj prstic na moje celo. Vidis, Luis Kerol je pisao Alisu po uzoru na svoju malu rodjaku koja je imala darove radoznalosti, logike, alternativnog i kreativnog misljenja, prosudjivanja i zakljucivanja na osnovu... To!To!To! Ispocetka, proveri, opet, i drugima da pokazes kako ti znas! Sta je pisac hteo da kaze? Eto, tvoj prstic na tvoje celo... Sta smo naucili? Bravoo!!! Bravooo!!! Bravooo!!!
Ne daj Boze da dodje neki (basss) veliki, pa da dokazuje kako je Luis Kerol za Alisu bio nadahnut svojom maloletnom komsinicom prema kojoj je gajio seksualne sklonosti... To!To!To!
Povratak na pocetak: Slike, znacenja... sta je (bilo koji) autor hteo da kaze? Tu!Tu!Tu!To!To!To! Leonardo da Vinci: Djokonda (ko je model?): Mona Liza (ciji je portret?): Sopocani (otkud srpska Mona Liza pre Leonardove?): Vorhol (vredi li stamparski eksperiment umnozavanja unikata?): Mini Liza (otkud diznijevski „rukopis”?): ...
Sta smo naucili?
Sve je stalo, samo deca rastu? Tu!Tu!Tu!To!To!To! Ucimo, vezbamo, verujemo, izgledamo, zdravo zivimo, umereno uzivamo, moramo, moramo, moramo... Tu!Tu!Tu!To!To!To! Ispocetka, proveri, opet, i drugima da pokazes... Sta smo naucili?.
Postupci bezbolnog ubedjivanja
Ljudi su oduvek jedni drugima nametali svoje. To „svoje” ponekad ima samo znacenje najlicnijeg - da se pokaze, da se potvrdi, da se bude! Interes tu podrazumeva iskljucivo alibi za individualno postojanje. Medjutim, celovit i slozen program mnogo cesce ima za cilj da ubedi mnostvo sagovornika kako je pojedinacno (i/ili grupno) Tu!Tu!Tu! To!To!To! jedino ispravno, najbolje, kao i da vodi sigurnom ostvarenju zelja mnostva.
Srecom po one koji se dobrovoljno bave sistematskim ubedjivanjem u odabrane Tu!Tu!Tu! To!To!To!, postoji tacna novolatinska kovanica za sve njihove akcije. To doslovno znaci da bilo gde u svetu, dakle, u bilo kom jeziku, ovi ucesnici imaju istu zavesu - manipulaciju. Drugim recima, svejedno je da li su im akcije svesne ili nesvesne, povremene ili redovne, slucajne ili namerne, amaterske (diletantske?) ili profesionalne... sve su to manipulanti. Novolatinska kovanica? Jeste, i znaci spretnu obradu i vesto rukovanje.
Cega-cime? Istini za volju, tek od sezdesetih godina prethodnog stoleca ova rec pocinje da se tice ljudi. Manipulacija danas najcesce podrazumeva spretnu obradu i vesto rukovanje ljudima. Medjutim, ona uopste nije samo posebnost naseg doba ili medija. Ispocetka, proveri, opet, i...: ljudi su oduvek jedni drugima nametali svoje - usmeravali i nadgledali tudja ponasanja, odluke i stavove. Uporedo sa nastajanjem istancanih nacina obrade i rukovanja, nestajala je svest o procesu ubedjivanja i ostvarivanju uticaja.
To!To!To! Put nade, bekstva i utehe („I nemoj imati drugog Boga...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan moci (ovozemaljskih) autoriteta - to je VERSKA PROPOVED.
To!To!To! Nasa je demokratija humanija od njihove („Budi uz nas...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan interesa vlasti - to je PROPAGANDA
To!To!To! Moj udzbenik je tacan („Ne trazi druge izvore...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan ideoloske istine - to je INDOKTRINACIJA
To!To!To! Tebi je potreban bas moj konj
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan materijalnog interesa - to je REKLAMA
To!To!To! Imas pravo na zabavu i san
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan iskoriscavanja ukusa - to je INDUSTRIJA ZABAVE I SNA.
Manipulacija (ni)je prevara?
Masovno je uvrezena predrasuda da manipulacija ima iskljucivo lose znacenje. Istina je na drugoj strani. Oblikovanje, proizvodnja i sirenje poruka za ubedjivanje ne pripada prostoru dezinformisanja. Manipulanti se ne sluze lazima, vec vestim izborom i spretnim redjanjem samo onih delica istine kojima mogu da proizvedu nameravana tumacenja znacenja i ostvare zeljeni uticaj.
Filip Breton u svom delu „Izmanipulisana rec” posebno istice da se ovde „zaista tezi stvaranju slike stvarnosti koja izgleda kao da jeste stvarnost. (...) Od proracunatosti koja karakterise manipulaciju i od strategije koju preduzima, vaznija je cinjenica da se ona skriva od publike. Nacini manipulacije moraju, dakle, biti skriveni.” Sto vise pruzaju, to vise mogu da sakriju!
U svakom slucaju, na fenomen manipulacije dosledno moraju biti primenjena bar dva skupa kriterijuma za vrednovanje. S jedne strane je vrsta - sustina, vrednost, opravdanost - ideje koja se promovise, a s druge je nacin - ko i kako: dizajn - promovisanja. Ukoliko oba dozive pozitivnu ocenu, pitanje Zasto? potpuno je izlisno.
Tu!Tu!Tu!To!To!To! Najuspesnije kampanje ubedjivanja ne ostavljaju prostor za preispitivanje. Jednom usvojene tudje poruke postaju neodvojiv deo naseg licnog ubedjenja. One se, po pravilu, vremenom ucvrscuju, pa ih sve strasnije branimo kao sopstvene stavove.
Konacno, na zalost onih koji uvek i u svemu vide samo zloupotrebu, stoje i takvi (sve brojniji!) primeri sistematskog zavodjenja masa u koloseke uvazavanja umetnosti, ocuvanja prirode, borbe protiv bolesti... Ovde je, dakle, u pitanju spretna obrada materijala za ubedjivanje i vesto rukovanje ljudima kako bi prihvatili stilizovane, estetski oblikovane sadrzaje koji opravdano vode njihovom blagostanju...
SMArtsBG
link
Zavodnici ukusa (3)
Ja sam otvorio svoj duhovni oklop za ove neprijatne istine jedne noci oko ponoci (1972. godine) kad se moj dvogodisnji sin naglo trgnuo iza sna, i, kao iz topa, grunuo: STEDITE KOD LUGOBANKE! Dete je, jos tepajuci, ponovilo na televiziji cesto ponavljanu reklamu: STEDITE KOD JUGOBANKE!
Neobican dozivljaj u mraku osvetlio mi je neke vazne stvari:
a) dete pamti i ono sto ne razume,
b) i nesvesno ponavlja ono sto ne razume,
c) ono uci i kad nije svesno da uci,
d) njegovo ponasanje kontrolisu i nesvesni cinioci,
e) ono usvaja poruke pre nego sto je kadro da ih u iskustvu proveri,
f) ono nema svesti o nesvesnom, g) nesvesno usvojeni sadrzaji izbijaju u odredjenim stanjima (sna) u prvi plan.
Tog trenutka odlucio sam da narednih godina sistematski razmislim o ribarima ljudskih dusa, njihovoj moci i nemoci, metodama bezbolnog ubedjivanja...
Djuro Susnjic
„Ribari ljudskih dusa”
(Predgovor, 1976)
Neprijatna istina
Odrasli opste s decom prilicno karikaturalno. Mi se ne secamo kako su nam se veliki obracali dok smo bili mali, ali kad porastemo, uglavnom ponavljamo obrasce...
Statisticki je zanemarljiv broj onih odraslih koji smatraju da deca imaju vecu otvorenost ka svekolikoj stvarnosti podrazumevajuci tu spremnost za prihvatanje „poznatarija” i za istrazivanje „nepoznatarija”.
Malo je odraslih koji veruju da deca - iako su mala - nisu glupa, pa sa njima na ravnoj nozi razmenjuju stavove i o „teskim temama”.
Najbrojniji su, zapravo, odrasli koji u susretu s decom odjednom postaju natprirodno kreativni i izmisljaju nove jezike (Bu-bu-buuu, ci-ci-ci. Su-su-su? Eeeeeeee...) pozivajuci odmah sve redom da overe kako se oni s bebama - i malo starijim bebama, pa i matorim bebama - savrseno razumeju! Iz istog coska je i ona (dobra???) stara: Gde zeka pije vodu? Poznato? Kako da ne! Cim pocnu da opste s javnoscu, male (po broju meseci „zivog” prisustva na Planeti) odmah priupitaju to (kao jako vazno i osobito pametno): Gde zeka pije vodu? Kad ih mali gledaju zabezeknuto, ovi se booogato hrane svojom odrasloscu (jeste, oni znaju, a mali ne!). Velikodusno im onda otvaraju svoje povlascene prostore znanja i otkrivaju veeeliku tajnu: Tu!Tu!Tu! (kazu, tako je, onim novim jezikom, koji je samo njima i malim sagovornicima razumljiv, ali posto su mali glupi, onda im oni i pokazu Tu!Tu!Tu! podesavajuci svoj veliki prst na njihov mali dlan). Jeeeste - veruje se i vekovima dokazuje - malima treba neko vreme da spoznaju neke stvari. Naucice oni. Uvek ima ko da se pobrine. Tu!Tu!Tu! Gde zeka pije vodu? Tu!Tu!Tu! Veliki prst na mali dlan. Gde zeka pije vodu? Tu!Tu! Tu! Veliki prst na mali dlan. Tu!Tu!Tu! Bravo! Opet, i drugima da pokazes kako ti znas: Gde zeka pije vodu? Tu!Tu! Tu! Moj prst na moj dlan. Bravoo!!! Bravooo!!! Bravooo!!!
Ne daj Boze da dodje neki (basss) veliki, pa da dokazuje kako (basss) njegov zec uopste ne pije vodu! A ima i takvihhh... i medju velikima i medju zecevima. PROBLEM!?! Dok se takvi ne pojave medju nama, mi cemo ove nase Bravooo!!! male da naucimo jos i jos...
Mali rastu, a odrasli prave skole. Tu!Tu!Tu! Slova, cifre, reci, brojke, podaci... Pisci, knjige... Sta je pisac hteo da kaze?
To!To!To! Mali prst na veliko celo. Veliki uvek i sve najbolje znaju. To!To!To! Mali prst na veliko celo. Sta je pisac hteo da kaze? Tvoj prstic na moje celo. Vidis, Luis Kerol je pisao Alisu po uzoru na svoju malu rodjaku koja je imala darove radoznalosti, logike, alternativnog i kreativnog misljenja, prosudjivanja i zakljucivanja na osnovu... To!To!To! Ispocetka, proveri, opet, i drugima da pokazes kako ti znas! Sta je pisac hteo da kaze? Eto, tvoj prstic na tvoje celo... Sta smo naucili? Bravoo!!! Bravooo!!! Bravooo!!!
Ne daj Boze da dodje neki (basss) veliki, pa da dokazuje kako je Luis Kerol za Alisu bio nadahnut svojom maloletnom komsinicom prema kojoj je gajio seksualne sklonosti... To!To!To!
Povratak na pocetak: Slike, znacenja... sta je (bilo koji) autor hteo da kaze? Tu!Tu!Tu!To!To!To! Leonardo da Vinci: Djokonda (ko je model?): Mona Liza (ciji je portret?): Sopocani (otkud srpska Mona Liza pre Leonardove?): Vorhol (vredi li stamparski eksperiment umnozavanja unikata?): Mini Liza (otkud diznijevski „rukopis”?): ...
Sta smo naucili?
Sve je stalo, samo deca rastu? Tu!Tu!Tu!To!To!To! Ucimo, vezbamo, verujemo, izgledamo, zdravo zivimo, umereno uzivamo, moramo, moramo, moramo... Tu!Tu!Tu!To!To!To! Ispocetka, proveri, opet, i drugima da pokazes... Sta smo naucili?.
Postupci bezbolnog ubedjivanja
Ljudi su oduvek jedni drugima nametali svoje. To „svoje” ponekad ima samo znacenje najlicnijeg - da se pokaze, da se potvrdi, da se bude! Interes tu podrazumeva iskljucivo alibi za individualno postojanje. Medjutim, celovit i slozen program mnogo cesce ima za cilj da ubedi mnostvo sagovornika kako je pojedinacno (i/ili grupno) Tu!Tu!Tu! To!To!To! jedino ispravno, najbolje, kao i da vodi sigurnom ostvarenju zelja mnostva.
Srecom po one koji se dobrovoljno bave sistematskim ubedjivanjem u odabrane Tu!Tu!Tu! To!To!To!, postoji tacna novolatinska kovanica za sve njihove akcije. To doslovno znaci da bilo gde u svetu, dakle, u bilo kom jeziku, ovi ucesnici imaju istu zavesu - manipulaciju. Drugim recima, svejedno je da li su im akcije svesne ili nesvesne, povremene ili redovne, slucajne ili namerne, amaterske (diletantske?) ili profesionalne... sve su to manipulanti. Novolatinska kovanica? Jeste, i znaci spretnu obradu i vesto rukovanje.
Cega-cime? Istini za volju, tek od sezdesetih godina prethodnog stoleca ova rec pocinje da se tice ljudi. Manipulacija danas najcesce podrazumeva spretnu obradu i vesto rukovanje ljudima. Medjutim, ona uopste nije samo posebnost naseg doba ili medija. Ispocetka, proveri, opet, i...: ljudi su oduvek jedni drugima nametali svoje - usmeravali i nadgledali tudja ponasanja, odluke i stavove. Uporedo sa nastajanjem istancanih nacina obrade i rukovanja, nestajala je svest o procesu ubedjivanja i ostvarivanju uticaja.
To!To!To! Put nade, bekstva i utehe („I nemoj imati drugog Boga...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan moci (ovozemaljskih) autoriteta - to je VERSKA PROPOVED.
To!To!To! Nasa je demokratija humanija od njihove („Budi uz nas...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan interesa vlasti - to je PROPAGANDA
To!To!To! Moj udzbenik je tacan („Ne trazi druge izvore...”)
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan ideoloske istine - to je INDOKTRINACIJA
To!To!To! Tebi je potreban bas moj konj
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan materijalnog interesa - to je REKLAMA
To!To!To! Imas pravo na zabavu i san
Tu!Tu!Tu! Nisi svestan iskoriscavanja ukusa - to je INDUSTRIJA ZABAVE I SNA.
Manipulacija (ni)je prevara?
Masovno je uvrezena predrasuda da manipulacija ima iskljucivo lose znacenje. Istina je na drugoj strani. Oblikovanje, proizvodnja i sirenje poruka za ubedjivanje ne pripada prostoru dezinformisanja. Manipulanti se ne sluze lazima, vec vestim izborom i spretnim redjanjem samo onih delica istine kojima mogu da proizvedu nameravana tumacenja znacenja i ostvare zeljeni uticaj.
Filip Breton u svom delu „Izmanipulisana rec” posebno istice da se ovde „zaista tezi stvaranju slike stvarnosti koja izgleda kao da jeste stvarnost. (...) Od proracunatosti koja karakterise manipulaciju i od strategije koju preduzima, vaznija je cinjenica da se ona skriva od publike. Nacini manipulacije moraju, dakle, biti skriveni.” Sto vise pruzaju, to vise mogu da sakriju!
U svakom slucaju, na fenomen manipulacije dosledno moraju biti primenjena bar dva skupa kriterijuma za vrednovanje. S jedne strane je vrsta - sustina, vrednost, opravdanost - ideje koja se promovise, a s druge je nacin - ko i kako: dizajn - promovisanja. Ukoliko oba dozive pozitivnu ocenu, pitanje Zasto? potpuno je izlisno.
Tu!Tu!Tu!To!To!To! Najuspesnije kampanje ubedjivanja ne ostavljaju prostor za preispitivanje. Jednom usvojene tudje poruke postaju neodvojiv deo naseg licnog ubedjenja. One se, po pravilu, vremenom ucvrscuju, pa ih sve strasnije branimo kao sopstvene stavove.
Konacno, na zalost onih koji uvek i u svemu vide samo zloupotrebu, stoje i takvi (sve brojniji!) primeri sistematskog zavodjenja masa u koloseke uvazavanja umetnosti, ocuvanja prirode, borbe protiv bolesti... Ovde je, dakle, u pitanju spretna obrada materijala za ubedjivanje i vesto rukovanje ljudima kako bi prihvatili stilizovane, estetski oblikovane sadrzaje koji opravdano vode njihovom blagostanju...
SMArtsBG
link